Inspirujący temat: czosnek

Czosnek – niezawodne wsparcie odporności
Nie wszystkim odpowiada jego zapach, ale wszyscy doceniają jego niezwykłe właściwości. Czosnek, bo o nim mowa, jest nie tylko niezbędnym dodatkiem w kuchni, ale także rośliną leczniczą niezastąpioną w domowej w apteczce.

Czosnek na przeziębienie

Jeden ząbek czosnku to bogactwo witamin (m.in. B1, B2, witaminy C i prowitaminy A), soli mineralnych i rzadkich mikroelementów jak kobalt, chrom i nikiel. Jednak najcenniejsze w czosnku są olejki eteryczne zawierające siarczki i allicynę. I to właśnie dzięki tym substancjom czosnek tak świetnie sprawdza się przy zwalczaniu infekcji wirusowych układu oddechowego. Wielu z nas w dzieciństwie podczas przeziębienia musiało pić ciepłe mleko z rozgniecionym czosnkiem. To nadal skuteczne lekarstwo na kaszel, rozgrzewające i udrażniające drogi oddechowe. 
Czosnek na odporność Zielarki, szeptuchy i inni znachorzy wiele przypadłości leczyli czosnkiem. Skuteczność ludowej medycyny potwierdziły badania naukowe – czosnek nie tylko dostarcza naszym organizmom witaminę B6, niezbędną do prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego, ale też posiada udowodnione działanie antybakteryjne. Zawarte w nim olejki eteryczne bogate w związki siarki hamują m.in. rozwój bakterii gronkowca, paciorkowca - często odpornych na działanie antybiotyków. Niewątpliwą zaletą czosnku jest brak działań ubocznych, ponieważ nie niszczy naszej naturalnej flory bakteryjnej.

Czosnek na nadciśnienie

Czosnek powinny jeść regularnie osoby mające problem z nadciśnieniem tętniczym, ponieważ obniża je i może być naturalnym środkiem stosowanym w profilaktyce antyzawałowej. Oczywiście nie zastąpi on lekarstw stosowanych przy zaawansowanym nadciśnieniu, ale może wspomóc leczenie, ponieważ powoduje rozkurczanie naczyń krwionośnych. Ma również działanie przeciwzakrzepowe, podobne do aspiryny, więc można go przyjmować profilaktycznie, by uniknąć zawału serca i udaru mózgu. Obniża też poziom cholesterolu we krwi.

Czosnek na trawienie

Nie bez powodu do wielu ciężkich i tłustych dań dodaje się czosnek. Nie tylko polepsza smak potraw, ale także ułatwia ich trawienie. Działanie czosnku polega bowiem na przyspieszeniu i nasileniu wydzielania żółci, a także na zapobieganiu wzdęciom. Nie zapomnijcie dodać czosnki do pieczeni wieprzowej i karkówki z grilla – będzie smaczniejsza, a wy pozbędziecie się uczucia ciężkości w brzuchu.

Czosnek przeciwnowotworowo

Czosnek zawiera silne antyutleniacze, które mogą wspomóc nasz organizm w walce z bakteriami wywołującymi raka żołądka, okrężnicy i jelita grubego. Regularne jedzenie czosnku mobilizuje nasz układ immunologiczny do zwalczania komórek rakowych.

Czosnek nie tylko na surowo

Zwolennicy medycyny naturalnej zalecają zjadanie codziennie od jednego do kilku ząbków czosnku na surowo. Jednak nie wszyscy mamy ochotę pachnieć intensywnie czosnkiem, dlatego, by złagodzić jego zapach lepiej dodać go do jedzenia. Na platformie Cookidoo® znajdziecie wiele smacznych czosnkowych inspiracji od zup, chlebków, masełek smakowych, past kanapkowych przez przekąski po dania główne. Polecamy Wam szczególnie przepyszną zupę czosnkową, inspirowaną czeską kuchnią, a także andaluzyjską a także czosnkowe chlebki naan, ciasteczka czosnkowe, chleb gryczany z czosnkiem i chrzanem. Wypróbujcie też czosnkowe dodatki do pieczywa: masło czosnkowe z serkiem, masło pomidorowo-czosnkowe, masło z gorgonzolą i pieczonym czosnkiem. Do sałatek sprawdzi się dressing czosnkowy z serkiem ricotta, a także oliwa czosnkowa. Czosnek dodaje też smaku takim daniom jak miodowo-musztardowy kurczak z czosnkowym purée z kalafiora, kremowemu risotto z kurczakiem i czosnkiem, polędwiczkom wieprzowym w papilotach z czosnkiem i porem, chińskiemu makaronowi z krewetkami i sosem czosnkowym i wielu innym przepysznym potrawom.

Nie ma co ukrywać – czosnek wpływa korzystnie nie tylko zdrowie, ale także zapewnia niezwykłe bogactwo smaku. Używajmy go jak najwięcej w naszej kuchni.

Przejdź do Cookidoo

Dynia makaronowa 
Niewielka, o podłużnym kształcie. Kolor skórki miewa bardzo różny – od pomarańczowego, przez żółty po zielonkawy. Dynia makaronowa ma raczej mdły smak, ale ceniona jest za niesamowite właściwości, które ujawnia dopiero po upieczeniu - jej miąższ rozpada się na mnóstwo cieniutkich i delikatnych makaroników, które doprawione i ponownie zapieczone smakują wyśmienicie. Dzięki temu osoby na diecie bezglutenowej mogą cieszyć się spaghetti! Ta dynia nie nadaje się do zup i deserów. Najlepiej sprawdzi się w zapiekankach, czy jako danie główne. Dynia piżmowa 
Kształtem przypomina sporą gruszkę, ma różne kolory – od zielonego poprzez żółty po pomarańczowy. W smaku słodkawa, bez włókien. Nadaje się na zupy, desery (w tym na koktajle), a także do wypieków – ciast i chlebów. Na Cookidoo® polecamy przepisy na chili z pieczoną dynią piżmową i czarną fasolą, krem z dyni piżmowej z mleczkiem kokosowym. Dynia japońska kabocha 
Kulista, o ciemnozielonym kolorze skórki i pomarańczowym miąższu. Bardzo słodka, dlatego stosuje się ją przede wszystkim do deserów (muffiny, serniki, koktajle, smoothie). Nie jest odpowiednia do przygotowywania zup, zapiekanek i innych dań wytrawnych lub słonych. Polecamy dyniowy shake z ziarnami amarantusa, hummus z dyni, a także sernik dyniowy na czekoladowym spodzie.

Pamiętajmy, aby kupując dynie wybierać zdrowe okazy, bez plam czy uszkodzeń. Jeśli chcemy je dłużej przechowywać kupmy te z długim ogonkiem. Dynie najlepiej leżakują w chłodnym i przewiewnym miejscu. Przepisy na potrawy z wykorzystaniem dyni znajdziecie na platformie Cookidoo®. Polecamy kolekcję „Z dynią na okrągło”.

Zobacz przepisy

Od ponad 130 lat oferujemy nowoczesne, innowacyjne i niezwykle trwałe produkty, z których skorzystały już miliony rodzin.