Thermomix® - historia wynalazku

O powstaniu urządzenia Thermomix® opowiada jego wynalazca Hansjörg Gerber.

W latach 60. Vorwerk miał w ofercie wiele urządzeń gospodarstwa domowego, które można było nabyć w jedynie systemie sprzedaży bezpośredniej. Oprócz głównego produktu, którym był odkurzacz, Vorwerk produkował również i sprzedawał urządzenia takie jak: urządzenie do polerowania podłogi, lodówki, sokowirówki i miksery.

“Kiedy mieszkałem we Francji mówiono do mnie Hans” .

Po ukończeniu praktyki zawodowej (stażu) w Zurychu, zdecydowałem się na kilkuletni wyjazd do Peru. Chciałem nauczyć się języka hiszpańskiego i poznawać świat. Byłem sam i miałem 30 dolarów w kieszeni. W tym czasie zaangażowałem się w pracę dla firmy Impex SA z siedzibą w Limie. Polegała na imporcie produktów Vorwerk. Zachwyciłem się nimi podczas targów w Hanoverze, szczególne wrażenie zrobiła na mnie sokowirówka. Dlaczego? Przede wszystkim ze względów zdrowotnych. W tym urządzeniu, zgodnie ze szczegółowym opisem, można było przygotować soki ze świeżych warzyw i owoców, zachowując ich właściwości odżywcze. A jak wiemy, warzywa i owoce mają korzystny wpływ na nasze zdrowie. 

Doświadczenia z pracy w Vorwerk France - 1963.

Kiedy dołączyłem do Vorwerk we Francji głównie zajmowaliśmy się sprzedażą bezpośrednią odkurzaczy w dwóch lokalizacjach: Lille i Paryżu. Konkurencja taka jak Balex i Tornado korzystała z tego samego kanału sprzedaży i to właśnie sprzedaż bezpośrednia była kojarzona z odkurzaczami. Powodowało to, że trudno było umówić się na prezentację. Zauważyłem, że kiedy dodaliśmy do naszej oferty urządzenia kuchenne, spotkaliśmy się z natychmiastowym zainteresowaniem klientów, którzy z chęcią umawiali się na prezentację. W rezultacie zanotowaliśmy rozwój i wzrost sprzedaży sokowirówki w północnej części Francji. Pamiętam jednego przedstawiciela handlowego, pana Montaigne z Lille, który regularnie sprzedawał 30 sokowirówek miesięcznie. 

„Chcieliśmy rozszerzyć nasz sukces na całą Francję.”

Niestety, nie zawsze wszystko przebiega tak gładko jakbyśmy chcieli. Nagle musieliśmy przezwyciężyć kolejna przeszkodę. Największy producent kuchennych urządzeń we Francji – Moulinex – wprowadził na rynek takie samo urządzenie jak nasze, oferując je za jedną trzecią ceny. Sprzedaż naszej sokowirówki załamała się. Na szczęście Vorwerk miał również w ofercie urządzenie kuchenne VM10. Z odrobiną wyobraźni byliśmy w stanie wykorzystać podobną prozdrowotną argumentację jak w przypadku sokowirówki. Na przykład, podczas przygotowywania soku jabłkowego wystarczyło zmiksować jabłka z wodą i odcedzić sok od miąższu, jednocześnie wykorzystując cały potencjał owocu i zachowując wartości odżywcze. Dzięki tym funkcjom udało nam się rozszerzyć dystrybucję miksera. Ponieważ często na północy Francji mieliśmy do czynienia z dużymi rodzinami, zaczęliśmy używać urządzenia do przygotowania zup błyskawicznych. Wykorzystując niewielką ilość warzyw i innych składników, byliśmy w stanie zaoferować dużym gospodarstwom domowym błyskawiczne posiłki w niskiej cenie. Był jeden warunek: należało zalać warzywa wrzącą wodą przed miksowaniem. Wyszło świetnie, nie tylko udało nam się wykorzystać aspekt zdrowotny, ale również dodać argument związany z możliwością przygotowania zupy. 

Wyzwania czynią cię kreatywnym.

Po złym doświadczeniu z sokowirówką, ciągle po głowie chodziła mi jedna myśl. Kiedy Moulinex ponownie zagrozi naszemu biznesowi tańszą wersją naszego miksera? W tym czasie jeździłem na różne prezentacje, aby sprawdzić co możemy jeszcze udoskonalić. Pewnego dnia udałem się na prezentację na przedmieściach Paryża z nowym przedstawicielem. To była modelowa prezentacja: bardzo dobrze przygotowana, przedstawiciel musiał tylko zatroszczyć się o wrzątek i tu zaczęły się problemy. Najpierw rozejrzał się za odpowiednim garnkiem, który finalnie znalazł nad kuchenką i prawie upuścił go z hukiem. Po nalaniu wody, rozpoczęły się poszukiwania zapałek. Niestety, gospodarzowi prezentacji znalezienie ich zajęło dużo czasu. Dlatego mogliśmy wznowić prezentację dopiero po dłuższej przerwie.

Ta prezentacja przyczyniła się do powstania Thermomix®

Zadałem sobie pytanie: dlaczego nie stworzyć opcji podgrzewania wody w samym naczyniu miksera? Zapobiegłoby to sytuacjom jak ze słynnej prezentacji i wyprzedzilibyśmy konkurencję. Niedługo po tym odwiedził mnie w Paryżu manager techniczny z fabryki Vorwerk.
W moim mieszkaniu w Garches, na przedmieściach Paryża, pokazałem mu proces powstawania zupy w mikserze – jego żona była pod wrażeniem. 29 sierpnia 1968 roku wręczyłem mu szkic urządzenia ze wskazaniem na wyposażenie go w funkcję podgrzewania. Poprosiłem niemieckich inżynierów o urzeczywistnienie mojego pomysłu. Praca nad nim napotkała liczne problemy, związane właśnie z podgrzewaniem. Finalnie Karl-Heinz Doerenkamp, który uczestniczył w tworzeniu prototypu, wpadł na genialny pomysł połączenia ustawień czasu i temperatury: im dłuższy czas przegotowania, tym bardziej rozgrzewa się naczynie miksera.
Dział techniczny Vorwerk stworzył prototyp, który miałem okazję przetestować podczas wakacji w Normandii. Oczywiście testowałam go nie tylko na zupach, ale również na innych składnikach. Z początku miałem obawy, związane z korzystaniem z urządzenia podłączonego do prądu. W momencie, gdy zmieszałem garść ryżu z odrobiną wody, tym samym przekształcając go w pudding ryżowy, zdałem sobie sprawę, że to coś więcej niż urządzenie do podgrzewania zup. Natychmiast zatem zweryfikowałem i zmieniłem nazwę w projekcie.
Na kartce białego papieru czarnym flamastrem narysowałem trapez przedstawiający podstawę urządzenia kuchennego, które ma dwie okrągłe gałki z zaznaczonymi ustawieniami. Na lewym pokrętle znajdują się obroty, a pod nim słowo „mix”. Temperatury są zaznaczone na pokrętle po prawej stronie, a pod nim napis „thermo-mix”. Tak 9 lipca 1970 roku narodziła się marka Thermomix®.


Jak powstał pierwszy model urządzenia Thermomix®

Wieść, że z pomocą urządzenia kuchennego Thermomix® można zrobić tak wiele nowych rzeczy, rozeszła się bardzo szybko. Kreatywność pracowników oraz z klientów była stałą siłą napędową. Nawiązaliśmy również spontaniczną współpracę z najsłynniejszymi szefami kuchni ze wszystkich regionów Francji, aby dostarczyli nam przepisy do naszych książek kucharskich. Tak właśnie wyglądały początki urządzenia Thermomix®, które zaczęto sprzedawać również w innych krajach, takich jak Włochy, Hiszpania, Niemcy itp. Po 50 latach jest produktem odnoszącym ogromne sukcesy dla grupy Vorwerk.

Sukcesem urządzenia Thermomix® są setki tysięcy klientów entuzjastycznie nastawionych do urządzenia, którzy w twórczy sposób wymyślają nowe zastosowania dla niego i dzielą się pomysłami z innymi

Obejrzyj film

Od ponad 130 lat oferujemy nowoczesne, innowacyjne i niezwykle trwałe produkty, z których skorzystały już miliony rodzin.