Dieta bezglutenowa - z czym to się je?

Kilka ciekawych informacji

Gluten jest białkiem roślinnym, które występuje w ziarnach określonych zbóż, a także w produktach z nich otrzymywanych, takich jak kasza, mąka, płatki, otręby, makarony czy pieczywo. Obecność glutenu w pożywieniu powoduje u genetycznie predystynowanych osób chorobę układu pokarmowego – celiakię. Uważa się też, że może być silnym alergenem u osób uczulonych na ten składnik. Niezależnie od tego, czy problemy z przyswajaniem glutenu wynikają z choroby czy z alergii, jedynym rozwiązaniem jest całkowite wyeliminowanie tego składnika z codziennej diety.  Na rynku dostępnych jest wiele półproduktów pozbawionych glutenu, dzięki którym możemy samodzielnie przygotować ulubione dania i potrawy. Poniżej zdradzimy jak, z czego i w czym je przyrządzić.

Bezglutenowe specjały
Osoby z celiakią, czyli nietolerancją na gluten często wiadomość o swojej chorobie przyjmują jak wyrok. Nie wyobrażają sobie śniadania bez pieczywa. Fakt, iż dieta bezglutenowa polega na wykluczeniu wszystkich produktów zbożowych pochodzących z pszenicy, żyta, jęczmienia i owsa, nie oznacza, że jesteśmy pozbawieni zdrowej i smacznej alternatywy. Możliwości skomponowania jadłospisu, który byłby odpowiednio zbilansowany i dopasowany do naszych potrzeb jest wiele. Jedną z nich jest zakup produktów bezglutenowych, jak i takich, w których jego zawartość jest mniejsza niż 20 mg w 1000 g produktu. Oznaczone są one symbolem przekreślonego kłosa, a należą do nich, m.in. ryż, kukurydza, mąka ziemniaczana, gryka, proso, soja, a także ryby, jaja, cukier, miód, orzechy, kawa ziarnista czy herbata. Jeżeli jednak nie umiemy rozstać się ze świeżym, pachnącym pieczywem warto wiedzieć, że w sklepach dostępne są także bezglutenowa mąka oraz bezglutenowa skrobia pszenna, z których możemy przygotować własne wypieki.

Upiecz własny chleb w godzinę
Śniadanie ze świeżym, chrupkim, ciepłym i pachnącym pieczywem jest w zasięgu ręki. Samodzielnie zrobienie chleba, bułek czy rogali z wielofunkcyjnym urządzeniem Thermomix ® to czysta przyjemność. Dzięki niemu będziemy mogli cieszyć się smakiem pysznego i jednocześnie dietetycznego chleba w każdej chwili, ponieważ całkowity czas przygotowania bezglutenowego chleba w wielofunkcyjnym urządzeniu Thermomix ® to zaledwie 1 godzina i 10 min. Największą innowacją jest to, że chleb jest bez grama mąki. Do wyrobienia ciasta potrzebujemy jedynie 100 g orzechów włoskich, 100 g migdałów, 50 g łuskanych orzechów laskowych, które wsypujemy do naczynia miksującego i rozdrabniamy przez 5 sek. na obrotach ustawionych na 7. Następnie dodajemy 150 g pestek dyni, 100 g pestek słonecznika, 100 g siemienia lnianego, 30 g maku, 6 jajek, łyżkę soli i 50 g oliwy z oliwek i całość wyrabiamy przez 1 min. Gotową masę przekładamy do keksówki o długości ok. 28 cm wysmarowanej wcześniej oliwą i pieczemy przez 50-60 min w piekarniku rozgrzanym do 160 stopni Celsjusza. Tak przygotowany chleb jest idealnym i wyjątkowo sycącym zamiennikiem pieczywa dostępnego w sklepie, a nawet jeszcze lepszym i zdrowszym, ponieważ przygotowanym na bazie starannie dobranych przez nas składników.

Osoby na diecie bezglutenowej nie muszą czuć się poszkodowane brakiem smacznych produktów i dań w swoim jadłospisie. Idealnym rozwiązaniem dla nich jest zakup wielofunkcyjnego urządzenia Thermomix ®, które nie tylko ułatwi codzienne przygotowywanie posiłków, ale także znacznie skróci czas ich przyrządzania, sprawiając, że gotowanie będzie wyjątkową przyjemnością. Zachęcamy również do zapoznania się z naszą kolekcją przepisów „Dieta bez glutenu” na platformie www.cookidoo.pl


Zainspiruj się przepisami